Autopech en ijspret - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van JeroenenIeke - WaarBenJij.nu Autopech en ijspret - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van JeroenenIeke - WaarBenJij.nu

Autopech en ijspret

Door: Ieke

15 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Inmiddels weer veel gedaan. We zijn in Milford sound geweest wat super mooi was. De dag begon meteen goed. We hadden ons namelijk voorgenomen om heel vroeg op te staan zodat we om 7 uur konden gaan rijden. Helaas was Jeroen's telefoon uitgevallen en hadden we ons verslapen. Snel omgekleed en al rijdend ontbeten, bleek het de nationale autopechdag. De versnellingspook werkte namelijk ineens niet meer en was helemaal slap. Daar stonden we dan midden in de bocht op een smalle weg waar veel auto's en bussen vol japanners langs moesten. Gelukkig hebben we het na wat onderzoek en creatieve ideeën zelf kunnen fixen en reden we een half uur later weer weg. Toen hebben we een hele mooie 'jungletocht' gemaakt in de bossen van Milford sound. Het leek echt wel het oerwoud, zo gaaf! Heel dicht begroeid en smalle (bijna geen paden te noemen) paadjes waar je soms met handen en voeten overheen en omhoog moest klimmen. En om ons heen overal exotische geluiden van vogels en druppende bladeren. Het enige wat nog ontbrak waren de apen.
Daarna hebben we nog een boottocht van bijna 3 uur gemaakt door het natuurgebied en langs de watervallen en bergen tot aan de Tasman Sea. Onderweg hebben we nog dolfijnen en zeehonden gezien!
Bij terugkomst bij onze auto ging de autopechdag verder want de camper wilde niet starten. Helaas waren we bijna de laatsten die uit het gebied wilden vertrekken dus dat hielp ook niet mee. Twee mensen hebben ons nog geprobeerd te duwen maar dit mocht niet baten. Uiteindelijk kwam er gelukkig nog een Amerikaan langs die een startkabel in zijn auto had. Wat een geluk! Dit werkte wel en toen konden we gelukkig voor het donker nog wegrijden.
De volgende dag hebben we weer een heel stuk gereden. Terug naar Queenstown omdat dit de enige weg is om verder te kunnen langs de westkust. Daar zijn we maar even op een luxe camping gaan staan om alle apparatuur op te kunnen laden en de kleding te kunnen wassen. Jeroen heeft hier "de lekkerste hamburger die hij ooit had gehad" gegeten en ik had Sushi gehaald. Voor elk wat wils hier in Queenstown ;) Morgen rijden we naar het plaatsje Haast. Nou haast hebben we zeker want gisteravond hebben we even de kaart bestudeerd en alle plannen op een rijtje gezet en toen bleek dat het allemaal maar krap wordt en we sommige dingen gewoon niet gaan redden. Dit komt vooral door de grote afstanden en omdat er maar een paar wegen zijn waardoor je soms helemaal om moet rijden en niet rechtstreeks kunt. Gelukkig is ook het rijden hier een mooie manier om wat van het land te zien.
Zaterdag vertrokken we, lek gestoken door de muggen maar wel met 'Lord of the Rings'-muziek op, weer vanuit Queenstown. De tocht van Queenstown naar Haast en na een korte stop dezelfde dag nog door naar Fox Glacier, was een lange rit maar wel mooi. Vlakbij Haast zag Jeroen een klein bordje met 'Blue pools' staan, wat ons wel aansprak. We stapten uit en liepen er naartoe. En wat een toeval: we kwamen Kyley en Michael tegen!! Zo bijzonder om aan de andere kant van de wereld bekenden tegen te komen. En dan nog wel op zo'n onverwachte plek in een bosje langs de weg, waar maar weinig mensen stoppen. Ondanks dat we wisten dat ze ook ongeveer in dezelfde periode zouden gaan, blijft het toevallig.
In Fox Glacier hebben we 's avonds nog 'glowworms' gezien in het bos. Toen het donker werd gingen we het bos in om ze op te zoeken. Daar vonden we ze hangend onder de wortels van omgevallen bomen. Als je er van onderaf naar keek leek het net een sterrenhemel.
De volgende dag hebben we 3 wandeltochten gemaakt. Eerst bij Lake Matheson waar je als het goed weer is de weerspiegeling van Mount Cook kunt zien in het water. Helaas was het bij ons te mistig. Daarna bij Franz Josef een wandeling gemaakt (wat verder ligt dan Fox Glacier, maar we moesten daar heen om te pinnen) en daarna zijn we terug gegaan om bij Fox Glacier naar het punt te lopen waar je het dichtst bij de gletsjeringang kunt komen. Wat een hoogte en wat een enorme kracht heeft dat ijs! Je ziet de afdrukken van het ijs nog in de stenen waar de gletsjer vroeger nog is geweest. De gletsjer schijnt elke dag nog 60cm te bewegen en daarom zijn er elke dag nog mini lawines. Toen wij op die hoogte stonden zagen we aan de overkant ook af en toe stenen vallen. Wij stonden wel veilig gelukkig.
We hebben allebei heel veel zin in morgen want dan gaan we met een helikoptervlucht over de Fox Glacier heen en landen we erop om daarna een gletsjertocht te maken over het blauwe ijs. Een rib uit ons lijf maar wel een super mooie ervaring hopen we.
Jullie horen de verhalen nog!

Liefs,

Jeroen en Ieke

• 15 Februari 2014 - 11:29

Anneloes:

Leuk om te lezen Ieke! En wat een prachtige foto's al! Geniet er lekker van nichtje!
    Heel veel liefs!

• 15 Februari 2014 - 15:32

Dolf En Anna Maria:

Ha lieve Ieke en Jeroen,
    Wat een prachtige beschrijvingen en foto's, om jaloers van te worden! Nederland zal wel saai zijn als jullie terugkomen :-). Volgens ons genieten jullie enorm en dat is fijn om te lezen.
    Zelf zijn wij net terug uit het Zwarte Woud, hebben het daar ook erg goed gehad.
    Dikke zoen,
    Dolf en Anna Maria

• 15 Februari 2014 - 19:43

Jolien Klaarenbeek:

Ha Jeroen en Ieke,
    Heel bijzonder om iets mee te maken van jullie ervaringen!
    Het moet haast als een droom overkomen denk ik zo.
    Ik hoop dat jullie een garage vinden waar je even jullie voertuig kunt laten checken, want als je in de rimboe blijft steken lijkt het me lastig een oplossing te vinden. Of zijn jullie nog steeds in een redelijk bewoonde omgeving?
    Terwijl ik typ flitsen nog steeds de foto's door mijn hoofd!
    Ik denk dat jullie vaak in je arm knijpen om te weten of je droomt of wakker ben...
    Ik zie nu al weer uit naar het vervolg, maar besteedt daar niet teveel tijd aan, want dan komen jullie nog meer in tijdnood dan je nu al soms ervaart.
    Maar... als jullie plannen niet volledig zouden lukken, dan heb je nog zoveel indrukken opgedaan dat het moeite zal kosten om het allemaal te kunnen opslaan. Gelukkig zijn er dan de foto's nog die ervoor zorgen dat dan de verhalen vanzelf weer boven komen. Hopelijk kunnen jullie daar genoeg tijd voor vrijmaken als je weer thuis bent.
    Daar zie ik ook naar uit: dat jullie weer gezond, fris en fruitig bij ons terug zijn.
    Maar voor nu: GENIET ERVAN MET VOLLE TEUGEN!!!
    pp/hnk.

• 16 Februari 2014 - 08:19

Kunje:

Ha lieverds,
    Wat een belevenissen. Spannend ook, het lijkt wel een film. Ik kan me het allemaal heel goed inleven, door de manier waarop jullie het beschrijven. Hele bijzondere ervaringen. En dan met die helikopter naar boven, jeetje. Geniet nog maar even. Liefs.

• 16 Februari 2014 - 16:52

Marjolein:

Lieverds!

Wat een mooie avonturen en wat klinkt het allemaal heerlijk! Fijn om te lezen dat jullie je helemaal goed thuis lijken te voelen tussen alle geweldige natuur daar!
    Was de hamburger van Jeroen toevallig de "Fergburger"? Een klassieker! :D
    Veel plezier op de gletsjer en wat ontzettend gaaf zo'n helikoptervlucht! Ik ben heel benieuwd naar de foto's en verhalen.
    Maar voor nu, geniet maar goed van de tijd die jullie daar hebben, van al het moois om jullie heen en natuurlijk van elkaar!!

Liefs, Marjolein

• 17 Februari 2014 - 11:56

Oma Haren:

Lieve twee. Opnieuw met rode wangen jullie verslag gelezen.Jullie rollen wel van de ene in de andere ervaring.De bijgevoegde foto's geven een goede indruk weer van de indrukwekkende dingen die jullie tegenkomen.Blijf genieten is onze liefste wens. Tjuu. Opa en Oma Haren.